نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3543
-
الف
+

نگاهی به باغ زیبای «بابر» از دریچه «پنجره آی فیلم»+ویدیو

گردانندگان « پنجره آی فیلم » در یکی از قسمت های این برنامه سفری مجازی به «باغ بابر » در شهر کابل داشتند.

به گزارش آی فیلم2، افغانستان دارای تمدنی کهن و آثار تاریخی و هنری زیادی است که البته بسیاری از آن ها در طی جنگ و ناآرامی های اخیر از بین رفته اند، یکی از اماکن دیدنی شهر کابل ، جایی که با همه نا آرامی های منطقه تلاش شده که سالم بماند و نشانی باشد برای گذشته ی درخشانشان، «باغ بابر» می باشد.

گردانندگان «پنجره آی فیلم» در بخش گردشگری این برنامه تعاملی به معرفی «باغ بابر» از جاذبه های گردشگری پرآوازه کابل پرداختند.

باغ بابر

«باغ بابر»  یک مکان  تاریخی و تفریحی و نیز آرامگاه بابر پادشاه گورکانی است که در شهر کابل موقعیت دارد.این باغ به دستور بابر یکی از پادشاهان گورکانی که در غرب به مغولان کبیر هندوستان مشهور بودند در سال ۱۵۲۸ میلادی بنا شده‌ است.

باغ بابر در دامنۀ کوه شیر دروازۀ کابل از معدود بناهای تاریخی این شهر است که از گزند حوادث محفوظ مانده ‌است.

باغ بابر که در فهرست یونسکو نیز ثبت شده است، حدودا ۱۱ هکتار است و بزرگترین فضای عمومی کابل می باشد، این باغ از سال ۱۹۳۰ در معرض استفاده ی عموم قرار گرفته است که متاسفانه در ابتدا محلیان صدمات زیادی به باغ زدند و آن را غارت کردند.

باغ بابر

این باغ از دامنه پر شیب تر کوه تا کم شیب تر آن با پلکان کوتاه و ممتد با ۱۵ پاگرد به انتها میرسد، علاوه بر زیبایی های طبیعی یک کاروانسرای ساخته شده از خشت و گل هم در ابتدای ورودی آن قرار گرفته است علاوه بر کاروانسرا مقبره پادشاه بابر ، کاخ ملکه و مسجدی زیبا هم در این باغ قرار دارند که بر جذابیت های بوستان بابر افزوده است.

بابرشاه آنقدر به این باغ علاقه‌مند بود که وصیت کرد بدن او پس از مرگ را به خاک این باغ زیبا بسپارند و گرچه فرسنگ‌ها دور از باغ و شهر محبوبش کابل، در قلب خاک هندوستان در شهر آگره درگذشت اما نهایتاً جسد وی پس از فوت به آنجا منتقل شد و اکنون مقبرۀ شاه بابر در باغ بابر در کابل قرار دارد.

باغ بابر

شباهت این باغ به باغ‌های مشهور کشمیر و باغ‌های تاریخی کرمان و همچنین باغ فین کاشان موید ارتباط کامل سبک احداث این باغ با سایر باغ‌های مهم و مشهور حوزه فرهنگ و تمدن ایرانی است.

م ا

نظر شما
ارسال نظر
پربحث ترین